Saturday, September 12, 2009

LATAR BELAKANG TRAGEDI NATRAH

Natrah atau Maria Hhuberdina Bertha Hertogh, adalah anal belanda yang mejadi anak angkat Che Aminah di Kemaman Terengganu, pada zaman penjajah Inggeris (1947-1950). Natrah berusia 13 tahun ketika muslihat penjajah meminta Che Aminah ke SIngapura untuk dibicarakan di bawah undang-undang Inggeris.

Dalam keputusan perbicaraan pertama, Che Aminah masih terus dapat mengekalkan hak penjagaan Natrah. Malangnya dalam perbicaraan kedua, eputusa menyebelahi bapa kandungnya Hertogh. Ini kerana pernikahan Natrah dengan Mansor Adabi diangga perkahwinan di bawah umur yang tidak sah mengikut undang-undang sivil Inggeris.

Perbicaraan Natrah menarik perhatian seluruh dunia. Perbicaraan mahkamah tersebut membawa erti pertembungan agama – Islam dan Kristian, pertembungan politik – antara Negara dijajah dnegan penjajah, pertembungan b udaya – timur dan barat,. Orang-orang Melayu boleh bersabar dengan keputusan mahkamah tetapi provokasi akhbar Inggeris berhari-hari sebelum itu yang mengatakan Natrah melutut pada patung virgin Mary menyebabkan orangf Melayu berasa agama mereka dihina lalu bangkit merusuh di Singapura.

Seramai 18 orang meninggal dunia, 173 orang cedera dan berpuluh-puluh lagi dpenjarakan. Singapura mengiyhtiharkan darurat 2 hari 2 malam dan Natrah dilarikan ke Belanda. Penjajah terkejut dan seluruh dunia tergamam. Mereka mula hormat terhadap keberanian dan pengorbanan orang Melayu. Tragedi ini tetap dikenang sebagai sejarah keberanian orang Melayubangkit membela agama dan menentang penjajah.

Baca selanjutnya dalam majalah Al-Islam keluaran September. Menanti filem kisah benarnya dan berhasrat untuk membaca novel Atas Nama Cinta; Isa Kamari bila ada kelapangan nanti. Moga bermanfaat.


DI BAWAH INI DISERTAKAN LAGU YANG MEMPUNYAI NILAI SEJARAHNYA YANG TERSENDIRI. BUKAN SEKADAR LAGU, TAPI SUARA HATI MEREKA YANG MASIH BERKESEDARAN MENGINSAFI DAN MENGERTI PERISTIWA INI.

Komen :

Lagu ni antara lagu best of the best Handy Black sepanjang zaman.......hari hari dengar tak boring jugak....Kumpulan Handy Black pernah bawa lagu ni kat pertandingan Muzik Muzik '90.Lepas tu lagu ni kena 'Banned' dari tersiar melalui corong corng radio seluruh malaysia kerana Lagu ini di katakan menyentuh isu keagamaan(Islam).Natrah ataupun nama belandanya Maria Hertogh telah menjadi teladan buat umat islam bukan sahaja di singapura dan malaysia.Semasa tragedi berlaku,rusuhan dan bantahan juga turut berlaku di pakistan dan Afghanistan.Apa yang kita harapkan... semoga Natrah kembali ke jalan sebenar yang telah beliau pegang dengan erat sekali suatu ketika dulu -Masyono25-

1 comment:

Amalina Ismail said...

Novel Atas Nama Cinta oleh penulis singapura Isa Kamari, mengisahkan tentantang Natrah....menarik untuk sesiapa yang berminat mengetahui sejarah ini lebih lanjut