Wednesday, May 7, 2008

PERKONGSIAN

Bab Ketiga : Pada menyatakan menjauh segala maksiat yang zahir
Hidayatus Salikin (Petunjuk jalan bagi orang yang takut kepada Allah Taala)

Terkadang mengumpat itu diharuskan oleh syara’ jika membawa maslahat pada syara’, iaitu pada enam tempat :

1. Mengata akan kejahatan orang yang menzalimakan dia kepada kadhi, atau kadhi menzalim akan dia maka diadukannya kejahatan itu kepada sultan supaya dihukumkan oleh sultan akan kadhi itu.
2. Mengata orang yang berbuat kejahatan sebab mungkir akan dia supaya meninggalkan ia akan berbuat maksiat.
3. Sebab ia meminta fatwa kepada mufti seperti katanya kepada mufti; bahawasanya si fulan menzalim akan daku, apa hukumnya dan apa jalannya yang melepaskan daripada zalimnya itu.
4. Sebab ia menakut akan orang yang hendak bersahabat dengan orang fasiq, atau orang zalim. Maka dikatanya, Jangan engkau bersubahat dengan si fulan itu kerana is fasiq atau kerana ia zalim atau perbuatannya itu sangat jahat.
5. Hendak memberi tahu akan nama orang yang tiada diketahui melainkan dengan disebut akan aibnya itu, seperti dikatanya; si fulan itu buta atau capik (tempang) atau dungu atau barang sebagainya.
6. Menyebut akan kejahatan orang yang masyhur dengan fasiq atau masyhur dengan zalim atau masyhur dengan berbuat zina atau minum arak atau mencuri atau barang sebagainya.

Perkongsian usrah Exco PKPIM, 6 Mei 2008




ALTRUISME

Altruism is selfless concern for the welfare of others. It is a traditional virtue in many cultures, and central to many religious traditions. This idea was often described as the Golden rule of ethics. Some philosophies such as Objectivism argue that altruism is a moral vice. Altruism is the opposite of selfishness. (Wikipedia)

Saat membaca entri di www.kang-fikri.blogspot.com, terpanggil untuk saya respon terhadap tajuk altruisme atau itsar; yakni sifat mengutamakan kepentingan orang lain. Memberikan keperluan sendiri kepada orang lain yang juga memerlukan. Ditakdirkan untuk saya berkongsi bersama teman-teman seusrah semalam. Di dalam blog beliau, begitu menceritakan sifat Rasulullah s.a.w yang sentiasa mengutamakan kepentingan orang lain dalam setiap perkara dan tindakan, respon teman-teman malam itu, ada antaranya menyatakan bahawa sifat itsar berbalik semula kepada ilmu individu kepada kefahaman asas terhadap ilmu Islam itu sendiri, sesuai dengan tahap ilmu seseorang., maka sesuai dengan tahap itsarnya terhadap sesuatu perkara. Contohnya, ada yang mengutamakan kepentingan orang lain dengan material,seperti misalnya apabila seseorang mendapat cabutan bertuah berupa RM 10 000, maka seseorang akan memberikan RM 5000 kepada saudaranya itu. Jika mahu iman yang tinggi lagi, jika memperoleh RM 10 000, maka diberikannya semua kepada saudaranya itu..

Saya berkesempatan mempersoalkan tentang kewajipan kita terhadap kebajikan yang paling utama ialah kepada ahli keluarga dan kemudian saudara mara sebelum membantu orang lain. Seperti banyak kes pemberian sumbangan kepada artis atau selebriti dianggap ‘bernilai’ tetapi apabila perlu menghulurkan bantuan kepada saudara mara, terasa tiada nilai pula. Wah, jika perasaan ini memang lahir dalam naluri masyarakat, maka kita harus mengembalikan sifat suka bersedekah kepada konsep dan nilai yang sepatutnya kepada ilmu Islam. Wallahualam, sekadar perkongsian biasa.

No comments: