Sunday, May 11, 2008

DIARI

Semalam (Sabtu), setelah sekian lama tidak bersendirian di rumah, akhirnya aku ditinggalkan sendirian. Alhamdulillah, ditemani tiga ekor ‘hamster’ yang comel; permintaan teman lama yang harus menjalani praktikal hampir dua bulan di Borneo. Sebelum ini pun aku pernah menjaga ‘mereka’, kini setelah sekian lama, harus dipelihara sekali lagi. Pastinya, teman-teman sepejabat yang paling gembira, jika mahu membeli pasti tidak mungkin. Syukur dapat lihat yang ini, kata mereka. Semua mahu memelihara ‘ mereka’, lucu juga melihat keletah teman-teman yang juga adik-adik seperjuanganku.

Sedikit ceriteraku pada hari Sabtu minggu ini, kesempatan meminjam komputer riba teman serumah membolehkan aku berkongsi diari minggu ini. Kegembiraan dan ketakutan, dua dalam satu bercampur. Gembira kerana dapat meluangkan sedikit masa di FEDEC untuk menghadiri Kursus Fasilitator Bengkel Keselamatan Diri Remaja, yang dikendalikan oleh Kak Sham dan Auntie Am dari Sarawak. Melihat wajah mereka Alhamdulillah memberi semangat baru padaku.Mentor atas anginku, Kak Sham mana mungkin dilupakan. Banyak input yang diterima, cuma ‘output’nya nanti yang ditakuti untuk diimplementasikan. Sedikit terkilan kerana terpaksa meminta izin ke Muktamar kampus tanpa meninggalkan pesan kerana khabarnya Kak Sham dan Auntie Am pulang esoknya. Ketakutan dirasai sepanjang pemanduanku seorangan ke Gombak, ditakdirkan Allah, aku sedikit tersesat (kesesatan paling singkat pernah ku tempuhi) tetapi hakikatnya aku sudah terlambat daripada masa yang ditetapkan. Tawakaltuhialallah.

Setibanya di destinasi tujuan, sah aku terlewat. Walaubagaimanapun, terpaksa menggagahkan diri menerima permintaan teman-teman muslimat untuk aku meneruskan tanggungjawab yang tergendala sebelumnya. Uh, ucapan di khalayak ramai yang dihadiri mereka yang ku kira hebat dan berpengalaman daripadaku merupakan sesuatu yang paling tidak kusenangi. Entah apa implikasi dan reaksi daripada ucapanku itu, ku serahkan saja padaNya yang memandu butiran kata yang terbit dari bibir ini. Pertemuan dengan Kak Shida juga menggembirakan, mungkin akibat kepenatan, masing-masing tidak berkesempatan untuk berbual lama.

Hujung bulan ini, ada beberapa orang seniorku yang akan melangsungkan perkahwinan. Tarikh sama cuma tempat sahaja berbeza. Jika melebihi satu majlis, pasti payah untuk membahagi badan menghadirinya. Alhamdulillah dan tahniah di atas pernikahan masing-masing.

Bulan ini, kehidupan ku rasakan agak bercelaru, tetapi harus bersedia kerana hari-hari yang mendatang menjanjikan kepenatan yang amat untuk melangsaikan amanahku. Aku harus lebih fokus dan tidak dipengaruhi emosi dan masalah-masalah yang mengelilingi kehidupanku. Terima kasih pada Allah kerana menghadiahkan teman-teman di sisiku

No comments: