Wednesday, January 27, 2010

CINTA

Dalam demam KCB (Ketika Cinta Bertasbih) kini, mungkin ada yang tidak tahu menahu fenomena ini. Namun, perkara ini mengingatkan saya tentang fenomena yang dibawa oleh AAC suatu ketika dahulu. Novel Ayat-ayat Cinta (AAC) ketika itu diperkenalkan dalam aktiviti kupasan buku kemudian kerana majoriti rakan sekuliah membicarakannya membuatkan saya turut membacanya. Keengganan saya membacanya hanya kerana saya sudah muak dengan begitu banyak novel-novel cinta biasa di pasaran. Malangnya, penghasilan filem AAC mengecewakan kerana tidak sehebat novelnya. Saya mengetahui AAC bakal difilemkan ketika kebetulan menghadiri program di Jogjakarta sekitar tahun 2007, bertemu dengan salah seorang karyawan seni. Akhirnya, kerana beliau begitu gembira dengan penerimaan rakyat Malaysia terhadap AAC, maka beliau meminta jasa baik saya untuk mengirimkan buku AAC versi Malaysia kepadanya. Setahun kemudian, barulah filem AAC ditayangkan di Malaysia.

Apa kesannya filem-filem Islami begini kepada anda??

Saya percaya bahawa pilihan yang banyak akan mempunyai kebarangkalian yang tinggi untuk diterima masyarakat. Sekurang-kurangnya memudahkan mad’u kita yang non-muslim untuk memahami Islam walaupun sedikit. Saya sendiri pernah ke Kinokuniya menemani teman-teman mencari buku, kebetulan ada dua orang lelaki berbangsa Cina mencari buku AAC. Novel AAC hanya tinggal satu di rak buku dan seorang teman saya sudah pun menjinjing buku itu. Akibat rasa bersalah, teman saya menawarkan novel AAC kepadanya. Mudah-mudahan bermanfaat, pesannya. Kami tidak berbicara panjang kerana mereka tampak malu-malu. Apapun tanggapan anda tentang filem-filem sebegini, banyakkan lah pilihan yang ada agar kumpulan sasar menjadi lebih luas dan tidak tertumpu kepada satu kumpulan sahaja. Tetapi, perlu berhati-hati dalam memilih novel mahupun filem-filem berunsur cinta bagi peminat genre sebegini, pilihan memang banyak namun kebarangkalian mesej yang hakiki benar tidak sampai kepada sasaran juga tinggi.

Cintanya Pencipta ialah kewujudan kita sebagai hamba dan khalifah hanya untuk mengabdikan diri kepadaNya semata, adalah sebenar-benar cinta. Mari sama-sama kita berusaha mencapai cinta sejati, cinta kepada Illahi.

No comments: