Sunday, September 6, 2009

PERISTIWA DI BULAN RAMADHAN YANG TIDAK DAPAT DILUPAKAN

SMS diterima daripada Kak Sham “Dengarkan saya di Sarawak.fm petang ini”. Segera saya memenuhi permintaan itu, kerana rindu benar mahu mendengar suaranya yang komersial itu. Saya pun menceritakan salah satu pengalaman yang tidak dapat dilupakan di bulan Ramadhan. Pastinya ialah kembara saya ke Brunei Darusalam selama lebih kurang dua minggu di sana. Tujuan menemani teman-teman dari Semenanjung seramai lebih 10 orang menjadi tujuan sambil menyelam minum air kerana itulah pertama kali juga saya menjejakkan kaki ke Brunei walaupun jaraknya dari rumah saya ke sempadan hanya mengambil masa lebih kurang 45 minit (tahun 2004 sebelum saya berpindah lebih dekat lagi dengan sempadan Brunei-Miri kini yang hanya mengambil masa 15 minit sahaja!’ jadi bagi sesiapa yang berhajat ke Brunei, singgah dulu di rumah saya ya ;)

Pada mulanya saya begitu gembira kerana berkesempatan meraikan ramadhan di salah sebuah Negara Islam. Berangan-angan bukan kepalang suasananya pasti semeriah di Mekah barangkali. Namun, hakikatnya..pasti bukan pengalaman itu yang ingin diceritakan, payah kerana takut kita mengadili berdasarkan ziarah yang singkat (walaupun saya menetap di rumah-rumah orang Malaysia yang berkahwin dengan orang Brunei selama di sana). Yang saya puji, sistem pendidikan percumanya dan Sultan yang adil. Keindahan masjidnya tidak seramai jemaah solatnya kerana kadangkala masjid yang banyak, besar dan indah memerlukan komitmen ahli jemaahnya yang ramai untuk memenuhi segenap ruang masjid.

Yang paling penting, kembara ini lah pertama kali memperkenalkan diri saya dengan konsep jemaah dan tanzim harakinya tanpa saya sedari. Benar-benar kali pertama sehingga saya menemui PKPIM di kampus ketika itu dan mana mungkin saya lupakan! Cuma mungkin ada sesiapa yang sudi menemani saya ke Brunei sekali lagi untuk mengenali lebih lanjut amalan umat Islam di sana meraikan hari-hari kebesaran Islam yang mungkin nanti boleh dikongsikan bersama di Malaysia dan membetulkan beberapa persepsi saya yang mungkin silap tentang beberapa perkara tentang masyarakat Brunei. Pengalaman melawat Negara-negara luar membuatkan saya memerlukan pembacaan dan pemahaman yang jelas dan benar untuk memahami budaya mereka dan bukan untuk membandingkan tetapi mencari kekuatan bangsa terutama umat Islam di Negara masing-masing khususnya untuk ditelaah dan dihayati. (Terima kasih kepada Kak Sham yang pernah memberi peluang kepada saya untuk ke Jakarta suatu ketika dahulu; membentangkan kertas kerja penubuhan Sekretariat Hal Ehwal Wanita (HAWA) peringkat PEPIAT buat pertama kalinya).

InsyaAllah Aidilfitri tahun ini saya tidak akan berada di Malaysia buat pertama kali dan jika berkesempatan saya akan kongsikan sedikit catatan kembara saya di ruangan ini. (Berangan-angan kalau ada penaja ;p dan tajuk kajian kembara yang sesuai jika diberi peluang menetap lebih seminggu di SANA nanti; jangan risau, takde lah jauh sangat, dekat je,JOM!)


No comments: